Prive projecten in het museum Naast alle vernieuwingen en verbouwingen hebben we ook een prive-project in onze collectie opgenomen.  Het project van Cees Broere begon in september 1999. Tijdens een militaria-beurs in Huizen vond hij een Brits P II kompas. Dit was de aanzet om een instrumentenpaneel van een Handley Page Halifax samen te stellen. Waar vindt je echter de gevraagde informatie. Over de Lancaster is veel te vinden maar de Halifax en Stirling komen er bekaaid af. Met alleen een herdruk van de Pilotes Notes als bron werden de diverse instrumenten, schakelaars etc. gevonden op beurzen, Internet en via connecties.  Tekeningen van het instrumentenpaneel zelf waren niet beschikbaar. Met een kopieerapparaat werd een foto uit een tijdschrift  vergroot tot het juiste formaat. De instrumenten fungeerden als maatvoering voor de boutgaten etc. Inmiddels was het plan uitgegroeid tot een hele cockpit, maar hoe? Tekeningen waren er niet, maar een bezoek aan het RAF Museum in London leverde een paar kopietekeningen op, hoewel slecht van kwaliteit maar het was een begin.  Uiteindelijk lukte het om de tekeningen van de Halifax te krijgen. Bram Kemp van onze stichting was bereid onderdelen te  maken in zijn werkplaats. Inmiddels was Lex van Heusden bij ARG gekomen als vrijwilliger. Zijn opleiding had hij bij Fokker genoten, had wel oren naar het project en begon met het maken van onderdelen aan de hand van de tekeningen. De kwaliteit van zijn handwerk was overduidelijk. Eerst werd gebruik gemaakt van een werkplaats in Amsterdam Noord, later werd het mogelijk een kamer in Fort Veldhuis in te richten als werkplaats. In november 2008 begon het werk pas goed en begon de cockpit vorm aan te nemen. Vanwege de vele tekeningen was het mogelijk de cockpit zo te maken dat deze vrijwel gelijk zou zijn aan de 6.178 Halifaxes die door Handley Page en aanverwante fabrieken waren gebouwd. Ondertussen is er ook een cockpit van een Mampden gereed gekomen en zijn de cockpits in de tentoonstelling opgenomen.