Het onderzoek: Op een aantal data in januari 2000 werd onderzoek gedaan naar de crash van de LW343. In overleg met de eigenaar werd allereerst besloten om begin januari 2000 een vooronderzoek te starten om na te gaan wat er nu werkelijk in de grond zat. Tijdens dit onderzoek, welke door enkele medewerkers werd uitgevoerd, werd o.a een complete radiator gevonden, een deel van een van de houten Rotol-propeller bladen, strookjes window om de Duitse radar te misleiden (het betrof hier immers een pathfinder), en een deel van de zijkant van de staartkoepel op een geringe diepte van slechts 60 cm.  Het echte werk kon nu beginnen.   Op zaterdag 5 februari verzamelde een groep van ongeveer acht man zich op de plek. Allereerst werd begonnen met de hand, maar de natte klei bleek veel te zwaar en werd een kraan erbij gehaald. Hoewel moe van het graven met de hand, bleek dat de aanwezigen zich met hernieuwde inzet weer aan het werk zetten.  De kraan, die geheel belangeloos ter beschikking werd gesteld door loonbedrijf Vermaire (waarvoor nogmaals dank), legde al gauw de overige resten van de onfortuinlijke Halifax bloot. Zoals reeds verwacht bleek dat de overblijfselen als gevolg van de bomexplosies danig door elkaar waren geschud en restten er slechts kleine brokstukken.  In enkele uren werden de laatste overblijfselen van LW343 geborgen. Tevens bleek dat de krater die door de bommenwerper in het land was geslagen, bij het opruimen van het wrak ook was gebruikt om puin te dumpen.  Dit bleek uit de massa glasscherven, afkomstig van de vele gesneuvelde ruiten door de explosies, alsmede de kapotte dakpannen die werden gevonden (en een nagenoeg complete slijpsteen waar oud collega Bram Kemp er blij mee was.) Klik op het plaatje om deze te vergroten VLIEGTUIG Crashdatum 4 december 1943 Onderzoeksdatum januari 2000 Radiocode TL-U Serienummer LW343 Eenheid 35 Squadron RAF Handley Page Halifax Mk II Anna Paulowna 2000 JAAR LOKATIE Foto’s: Stichting ARG 1940-1945