Op de foto’s zien we boswachter Van Amersfoort (in uniform) kijkend naar de brokstukken van een van de motoren. bron: Historische kring Heemskerk
  De bemanning had geen schijn van kans en kwam in de buurt van de Kruisberg neer. Ook werden er in dat deel van het duin de meeste brokstukken gevonden. Een van de motoren was in Wijk aan Zee terecht gekomen.  Trots vertelde de Duitsers dat het vliegtuig was ‘abgeschossen’. Maar boswachter Aalt Bruinekool, die voor het raam stond te kijken, wist zeker dat er van Duitse zijde niet was geschoten. Andere ooggetuigen verklaarde later dat het vliegtuig al achterop was geraakt op zijn eskader.  Wat was dan de oorzaak van het neerstorten van het vliegtuig?  Algemeen wordt aangenomen dat het vliegtuig door een technisch mankement is verongelukt. Later bleek dat het vliegtuig nog maar 4 vlieguren op zijn naam had staan. In eerste instantie werden er maar vijf lichamen gevonden. De Duitsers wisten echter dat vliegtuigen van dat type 7 bemanningsleden aan boord hadden. Daarom werd de woning van familie Bruinekool overhoop gehaald om de twee vermisten te zoeken. De volgende dag, toen het de Duitsers duidelijk werd dat er geen overlevenden meer waren, moesten Bruinekool en marechaussee Kees de Meester met een Duitse patrouille mee om de andere twee bemanningsleden te zoeken. Die werden spoedig gevonden. Bij het zien van de omgekomen piloten salueerden Bruinekool en De Meester. Dat werd door de Duitsers zeer kwalijk genomen. Op boze toon begonnen zij te vertellen dat de piloten bommen op hun vrouwen en kinderen gooiden.  Op 20 december werden de bemanningsleden op de Algemene begraafplaats bij de Nederlands Hervormde Kerk begraven. De gemeentewerkman Engel Bloedjes verzorgde de begrafenis. De bezetters stonden toe dat eenvoudige houten kruizen waarop de namen van de overledenen stonden vermeld, mochten worden geplaatst. Historie: Op 16 december 1943 om 17.12 vertrok vanaf vliegbasis RAF-Witchford, de Lancaster DS835 met als missie: een bombardement op Berlijn. Het toestel was onderdeel van een formatie van 483 Lancasters en 10 Mosquito's.  Het was die 16de december bewolkt en aardedonker. Er waren geen Duitse jagers in de lucht. Zoeklichten en luchtafweer lieten het ook afweten. Dan om kwart over 6 hoorde men in Heemskerk een hevige knal en verlichtte een rode gloed de hemel. De Lancaster DS835 was met haar hele bommenlast op een hoogte van vijf kilometer uit elkaar gespat. Het regende scherven en brokstukken.   VLIEGTUIG Crashdatum 16 December 1943 Researchdatum december 2012 Radiocode KO-K Serienummer DS835 Eenheid 115 Squadron Lancaster Heemskerk 2011/2013 JAAR LOKATIE