Opening BK710 kamer Donderdag 26 mei 2011, exact 68 jaar na de fatale crash van de Short Stirling bommenwerper, was het een winderige dag. De Engelse Union Jack vlag op Fort Veldhuis hing half stok, maar stond toch strak gespannen. Wat begon als een toevalstreffer toen de reddingsboot van Marken het anker van een in nood verkerende boot ophaalde, en er   As a tribute to the young men who gave their lives for the freedom of Europe, it was decided to set up a room with all the objects  of the BK710 to link them with the crewmembers. Steering columns for the 1st and 2nd pilot, navigation aids for the navigator,  Parts of the aids of the Bombardier, the complete Panel of the flight engineer, machine guns of the nose dome etc. Clear evidence  that these guys were working on a grim task. The date 26 May 2011 was chosen since that would be the day on which the unit  68 years earlier lost their lives.   Far in advance of the proposed date relatives were contacted if they wanted to be present. The response was overwhelming,  there would be no less than 17 relatives come over to reveal the room. A sizable organization was launched by the Board and  Mayor Nawijn and councelor Wagner of Heemskerk were willing to take care of the openingsceremony.  Een echte doedelzakspeler uit...  Assendelft, werd bereidt gevonden zijn tonen ten gehore te brengen en een trompettist speelde ”Last Post”. De bijeenkost was druk bezocht, er waren zelfs vertegenwoordigers van de pers zoals het Noord-Hollands Dagblad, Dagblad Flevoland, RTV Noord-Holland en Radio Heemskerk. Na het spelen van het Last Post werd er 2 minuten stilte gehouden ter nagedachtenis aan de gevallen bemanningsleden. Na deze herdenking werden een paar korte speeches gehouden door de voorzitter, Johan Graas, Familieleden  Roy Long en Paul Winchester and burgemeester Nawijn van Heemskerk. Na het openen van de kamer mochten de nabestaanden als eerste de nieuwe kamer bezoeken. Dit was een emotionele gebeurtenis en er vloeide menige traan. Iedereen was het er mee eens dat deze kamer een waardige herdenkingsplek voor hun gevallen familieleden was geworden. Vooral de levensgrote afbeelding van de bemanning op de achterwand was een mooi eerbetoon aan de bemanning. Na de onthulling was het tijd voor een hapje en een drankje samen met de nabestaanden. Zij hadden verhalen genoeg over de bemanning en spraken de wens uit dat in de toekomst er toch nog een echte begravenis zal plaatsvinden. Al met al een emotionele dag.
Wat een paar jaar eerder begon als een toevalstreffer toen de bemanning van de Marker reddingsboot een stukje vliegtuig vond en het aan de ARG overdroeg. Niet wetende dat hun handelen twee jaar later zou eindigen in een emotionele bijeenkomst met nabestaanden afkomstig uit Engeland en zelfs Australië. Als eerbetoon aan de jonge mannen die hun leven gaven voor de vrijheid van Europa werd besloten een kamer in te richten met daarin alle objecten die direct linken met de taak van het betreffende bemanningslid. Stuurkolommen voor de eerste en tweede piloot, navigatiemiddelen voor de navigator, het complete paneel van de boordwerktuigkundige, mitrailleurs van de boordschutters, etc. Duidelijke tastbare bewijzen dat deze jongens bezig waren met een grimmige taak. Als deadline werd 26 mei 2011 voorgesteld omdat dit de dag zou zijn dat de mannen 68 jaar eerder hun leven verloren. Ver van te voren werd contact opgenomen met de nabestaanden of ze bij de opening aanwezig wilden zijn, de reactie was overweldigend, 17 nabestaanden zouden komen. Een flinke organisatie werd opgezet en de burgemeester en wethouder Wagner waren bereidt de opening te verzorgen.