Het onderzoek:
Toen in 2008 de reddingsboot van Marken haar anker omhoog haalde tijdens het assisteren
van een schip in nood bleek er een deel van een vliegtuig aan het anker te hangen. De
bemanning deed twee slimme dingen. De GPS lokatie vastleggen en de ARG waarschuwen.
Een paar weken later waren we al ter plaatse met duikers en werd de gehele lokatie
ingescand.
Snel werd het duidelijk dat het om een Short Stirling ging, maar welke?
Tijdens een van de onderzoeksdagen haalde een duiker een stuk romp omhoog. Hier stond nog vaag het serienummer van het
vliegtuig op. BK710. Ook dit nummer werd door de forensiche recherche op Schiphol bevestigd. De verbazing was groot. Dit
vliegtuig stond te boek als vermist boven de Noordzee. Ook was het lichaam van de schutter Percival in Duitsland aangespoeld
en was men er vanuit gegaan dat de kist en de overige bemanningsleden ergens ten westen van Texel hun laatste rustplaatst
gevonden hadden. Nu konden de nabestaanden ingelicht worden dat de kist met hun geliefden was teruggevonden. Meerdere
keren zijn we met de nabestaanden naar de plek in het Markermeer geweest om bloemen te leggen.
Helaas hebben we begin 2019 moeten vaststellen dat het naar alle waarschijnlijkheid toch de BK716 moet zijn die in de nacht
van 29-30 maart 1043 door Oblt. Werner Rapp om 04:43 ten oosten van Marken is aangevallen.
Begin 2020 zal het wrak geborgen worden en hopen we aan alle onduidelijkheid een eind te kunen maken.
VLIEGTUIG
Crashdatum
29/30 maart 1943
Onderzoekdatum
2008/2019
Radiocode
HA-F
Serienummer
BK716
Eenheid
218 Squadron
Short Stirling BK716
Markermeer oostelijk van Marken
2008/2019
JAAR
LOKATIE
Foto’s: Stichting ARG 1940-1945