Het onderzoek: Toen in 2008 de reddingsboot van Marken haar anker omhoog haalde tijdens het assisteren van een schip in nood bleek er een deel van een vliegtuig aan het anker te hangen. De bemanning deed twee slimme dingen. De GPS lokatie vastleggen en de ARG waarschuwen.  Een paar weken later waren we al ter plaatse met duikers en werd de gehele lokatie ingescand.
Snel werd het duidelijk dat het om een Short Stirling ging, maar welke?  Tijdens een van de onderzoeksdagen haalde een duiker een stuk romp omhoog. Hier stond nog vaag het serienummer van het vliegtuig op. BK710. Ook dit nummer werd door de forensiche recherche op Schiphol bevestigd. De verbazing was groot. Dit vliegtuig stond te boek als vermist boven de Noordzee. Ook was het lichaam van de schutter Percival in Duitsland aangespoeld en was men er vanuit gegaan dat de kist en de overige bemanningsleden ergens ten westen van Texel hun laatste rustplaatst gevonden hadden. Nu konden de nabestaanden ingelicht worden dat de kist met hun geliefden was teruggevonden. Meerdere keren zijn we met de nabestaanden naar de plek in het Markermeer geweest om bloemen te leggen. Helaas hebben we begin 2019 moeten vaststellen dat het naar alle waarschijnlijkheid toch de BK716 moet zijn die in de nacht van 29-30 maart 1043 door Oblt. Werner Rapp om 04:43 ten oosten van Marken is aangevallen. Begin 2020 zal het wrak geborgen worden en hopen we aan alle onduidelijkheid een eind te kunen maken. VLIEGTUIG Crashdatum 29/30 maart 1943 Onderzoekdatum 2008/2019 Radiocode HA-F Serienummer BK716 Eenheid 218 Squadron Short Stirling BK716 Markermeer oostelijk van Marken 2008/2019 JAAR LOKATIE Foto’s: Stichting ARG 1940-1945