Het onderzoek:
zaterdag 10 oktober 1992:
Het was al jaren bekend waar het toestel zich in de nacht van 24 op 25 juni 1943 in de
grond had geboord. Het vooronderzoek toonde reeds aan dat er een grote hoeveelheid
materiaal in de grond zou zitten. Na enkele malen uitstel kan op zaterdag 10 oktober 1992
het opgraven van de brokstukken aanvangen. Met een graafmachine wordt de teeltlaag
verwijderd. Deze vruchtbare laag grond wordt apart gehouden van de andere grond zodat
deze grond na de berging het land zou afwerken. Op een diepte van nog geen anderhalve
meter wordt de eerste motor aangetroffen. Binnen een paar minuten ligt de Daimler Benz
DB-605 motor op de kant van de kuil. Nagenoeg kompleet en in zeer goede staat.
VLIEGTUIG
Crashdatum
25 juni 1943
Onderzoeksdatum
10 oktober 1992
Radiocode
G9 + CX
Serienummer
5367
Eenheid
12 / NJG 1
Messerschmitt Bf-110 G4
Abbenes
1992
JAAR
LOKATIE
Alleen de kleppendeksels zijn verdwenen en de propellers zijn niet meer aanwezig. Een stuk dieper onder de plek waar de motor
was aangetroffen bevindt een van de hoofdlandingsgestellen zich. Met veel moeite weet de kraanmachinist dit deel in zijn geheel
uit de diepe kleigrond te halen. Het complete landingsgestel inclusief band ziet het daglicht. De velgen zijn vergaan. Diverse
delen van de romp worden aangetroffen waaronder een inspectieluikje.
Tevens worden delen aangetroffen van het zo beruchte Liechtensteinradar. Na enig graafwerk blijkt dit onderdeel geheel
gecomplementeerd te worden. Op een diepte van ongeveer drie meter wordt de andere motor aangetroffen. Eveneens van zeer
goede kwaliteit maar zonder propellerbladen en kleppendeksel.
Een van de kielvlakken van de nachtjager wordt even laten geborgen. Op dit onderdeel zit nog de originele verf en duidelijk is
het Duitse hakenkruis te onderscheiden. Dit deel wordt zo snel mogelijk geconserveerd om te voorkomen dat de verflaag na
contact met zuurstof afbladdert. Een andere bijzondere vondst is een verbandtrommel. Deze bevat een hoop kleine zaken zoals
een schaar, tangen, zaagje, morfinespuitjes en een verband mitella waarop instructies staan. Tevens wordt een tas aangetroffen
met daarin landkaarten, navigatiemiddelen zoals linialen en een soort logboekje. Om circa half een 's middags wordt het
graafwerk afgerond en keren de ARG-medewerkers weer huiswaarts.
Foto’s: Stichting ARG 1940-1945