Oberleutnant Egmont Zur Lippe-Weissenfeld VLIEGTUIG Crashdatum 15 januari 1941 Onderzoeksdatum September 1995 Radiocode GE-J Serienummer N1521 Eenheid 58 Squadron RAF A.M.Whitley Mk V Callantsoog 1995 JAAR LOKATIE
Historie: Woensdagavond 15 januari 1941, 22:50 uur. In de sector van de radarstelling "Salzhering" boven de Nederlandse kust ter hoogte van Callantsoog ligt een nachtjager op de loer. De door Oberleutnant Egmont Zur Lippe-Weissenfeld bestuurde Me- 110 met de codeletters G9 + CM speurt het luchtruim af op zoek naar een vijandelijk vliegtuig.  Plotseling ontvangt hij bericht van Leutnant Jauk van de radarstelling dat het signaal van een vijandelijke bommenwerper op de radar is waargenomen. De aanwijzingen opvolgend, draait de nachtjager zijn neus in de aangegeven richting. Zijn boordtelegrafist, Uffz. Rennette, neemt de "Tommy" het eerst waar. De boordklok wijst 22:40 aan als hij een schaduw meent te zien. Nader onderzoek bevestigt dat het inderdaad een vijandelijk toestel is. Aan de dubbele richtingsroeren te zien betreft het een tweemotorige Armstrong- Whitworth Whitley. Whitley Mk V met serienummer N1521 was kort daarvoor om 17:55 opgestegen van haar basis Linton-on-Ouse in Yorkshire. Het doel van piloot P.E. Peers en zijn vierkoppige bemanning was Wilhelmshaven. Voorzichtig maakt Zur Lippe-Weissenfeld zich van zijn prooi los om tot aanval over te kunnen gaan.    Tegelijkertijd moet zijn aanwezigheid door de Engelse staartschutter zijn bemerkt, want deze begint te vuren terwijl de piloot de nachtjager probeert af te schudden. De Duitser ontwijkt echter de aanval en richt zijn boordwapens op de brandstoftanks, die zich in de vleugels tussen de romp en motor bevinden. Een moordend salvo priemt door de duisternis naar de zwarte schaduw vooruit. Raak, een vlammetje schiet uit de brandstoftank omhoog en vonken vliegen van het toestel. Na twee minuten verdwijnt dit echter weer.    Foto’s: Wikipedia.org